Turbo, içten yanmalı günümüz motorlarda yanmanın daha verimli ve düzgün değerlerde olmasını ve motorun kuvvetini ve  performansını arttırmak için kullanılır. Bir turbo normal havalandırmalı motora göre güç sonucunu %15-30 artırabilir. Turbo aslında egzoz gazı sayesinde döndürülür, bu nedenle kayış veya klima gibi motordan güç almaz.

Turbo motora daha fazla hava itmeye yarar. Turbolar 180.000 – 200.000 rpm civarında veya üstünde dönme kabiliyetine sahiptir. Bu hıza ulaşması birkaç saniye içinde olur. Turboların merkez yapısında hava emiş çarkı (kompresör tarafı), Egzoz gazı emiş çarkı (Türbin tarafı) ve bunların bağlı olduğu şaft bulunur (inceleyiniz. Resim 1,).

Turbolarında motorda çalışması sırasında bir ömrü vardır. Kullanımda, turboların yersiz, zamanı gelmeden önce arızaya sebebiyet verecek çeşitli nedenler vardır. Arıza olduğunda başarılı bir tamirin  arızanın kök sebebini bulmaktır. Bu işlemi Ankara Güçlü Turbo Tamir Merkezi olarak biz kaliteli hizmet üretiyoruz.  Bu yazımızda turbonun arıza sebeplerini, belirtilerini ve nedenlerini ele alacağız.

Madde 1: Bakımsızlık ve Uyumsuz Yağ Kullanımı

Bakımsızlık ve yetersiz yag ve veya uyumsuz yağ kullanımı Turbonun arızasına neden olmaktadır. Yağlama adımları ve işlemlerinde aksama olduğunda turbo işlevini yapamaz hale gelebilir. Aslıda Turbonun çok yüksek devirlerde çalışmasındandır.

Sonuçları:

Turbo yataklarında oluşacak yıpranma nedeni ile emiş ve egzoz çarkları yuvaya çarpabilir. Sonucunda ise yuvasında ve çarkta yıpranma / aşınma var ise görülebilir. (inceleyiniz. aşağıdaki Resimler)

Madde 2: Kirlenmiş Yağ Kullanımı

Doldurduğunuz yağın içindeki pislikler, metal parçaları, karışan yakıt, su (soğutma sıvısı) pislenmesine yol açar. Turbo Çok yüksek devirlerde döndüğü için en ufak bir pislik parçası bile arızaya sebep verecektir. 

Sonuçları:

  • Yağ içindeki ufak bir parça, turbo radyal yatak yüzeyini (inceleyiniz. Resim sol), segmanlarını yıpratır, derin izler açar. Özellikle türbin tarafındaki segmanları yıpranır ise, yağ türbin tarafına akar ve yağ tüketimi (yağ yakma) ortaya çıkar. (inceleyiniz. Resim sağ)

  • Radyal yatakta aşınma olursa içindeki mil sersem döner ve mil kırılabilir.

  • Turbo mili yatak yeri pis yağdaki parçalar ile çizilebilir bu şekilde problem doğurabilir (inceleyiniz. alttaki Resim)

Nedenleri:

  • Bakımlar zamanında yapılmamışsa, fitresi dolarak bypass valfinin açılmasıyla ile parçacıklar yağa karışabilir.

  • Şayet motor Silindir kapak contasında veya yağ soğutucunuzda kaçak varsa yağın içine su (soğutma sıvısı) karışarak yağ bozulabilir.

  • Araç Motor yenileme yapıldıysa ve sistem tam temizlemeden toplandı ise işçilik sırasındaki kirlilik yağa karışabilir.

  • hava soğutucu -Intercooler  kontrol edilmemiştir. Bir önceki arızada hava soğutma intercooler ekipmanına motor yağı ve sürtme kaynaklı talaş parçaları dolmuş olabilir. Bu sebeple arıza sonrası bu hava soğutucular kontrol edilmeli, gerekli ise değiştirilmelidirler.

  • Motor Yanma Odasındaki hatadan dolayı yağa yakıt karışabilir. 

Alınabilecek Önlemler;

  • Zamanında Bakımlar Yapılmalı

  • Bakım aşamanlarında yüksek koruyuculuğu olan kaliteli ve güvenli Filtreler alınmalıdır.

  • Aracınıza Uygun yağ ile değişim yapılmalıdır.

  • Turbo tamir edildiğinde veya değiştirildiğinde, intercooler (hava sogutucusu), yağ filtreleri ve hava filtreleri kesinlikle değiştirilmelidir.

  • Hava Filte Yuvası ve gelen hava kanalları sıkı bir şekilde temizlenmelidir.